Narrow your search
Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by

Dissertation
Een kwalitatief onderzoek naar de verwerking van verhalen bij voorlezen
Author:
Year: 2018 Publisher: Gent Arteveldehogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

oorlezen speelt een belangrijke rol in zowel de kleuterklas als de thuiscontext. Er bestaan nog heel wat vragen over de effecten ervan en over hoe voorlezen het best toegepast wordt. In deze bachelorproef wordt verder ingegaan op de terminologie rond voorlezen. Deze bachelorproef omvat tevens een literatuurstudie rond de effecten van voorlezen op de taalontwikkeling. Op basis van 60 observaties in de kleuterklas werd een analyse opgemaakt van de vragen die gesteld worden door kleuterleiders. Deze vragen zijn ingedeeld volgens de modellen van Marion Blank, Bloom en het model van begrijpend lezen. De modellen worden eveneens toegelicht. Uit de resultaten blijkt dat kleuterjuffen vooral vragen stellen op niveau 4 (Marion Blank), analyseren (Bloom) en interpretaties op mesoniveau (begrijpend lezen). Dit kan te wijten zijn aan de leeftijd van de kinderen en hun ontwikkelingsniveau. Verder onderzoek naar de oorzaken en effecten hiervan op de taalontwikkeling is nodig.


Dissertation
Stimuleren van luisterstrategieën bij kinderen uit het eerste leerjaar
Author:
Year: 2019 Publisher: Gent Arteveldehogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Grip op leesbegrip : toetsen en evalueren van begrijpend luisteren en begrijpend lezen
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Audio
DALF : 250 activités : niveau C1/C2 : 3 cd's
Author:
ISBN: 9782090328530 Year: 2007 Publisher: Paris CLE International

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Compréhension orale : niveau 1
Authors: ---
ISBN: 9782090352027 Year: 2004 Publisher: Paris CLE International

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Fer de boot : de rode vloot : voorlezen en rijmen
Author:
ISBN: 9789059327139 Year: 2011 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Begrijpend lezen in een doorlopende lijn : een praktisch handboek voor de basisschool
Author:
ISBN: 9789493209893 Year: 2023 Publisher: Huizen Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elk kind heeft recht op goed leesonderwijs. Wanneer je niet goed kunt lezen, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Veel leerlingen in het basisonderwijs ervaren moeite bij het begrijpen van teksten. Naast het zorgen voor een goede technische leesvaardigheid, zullen we sterk(er) moeten inzetten op woordenschat en kennis van de wereld: dit zijn zaken die een grote invloed hebben op tekstbegrip.Dit boek beschrijft wat onder tekstbegrip wordt verstaan en hoe dit tot stand komt, gebaseerd op kennis vanuit de wetenschap. Nederland is een van de weinige landen waar begrijpend lezen een vak apart is. En dat terwijl we weten dat de integratie met andere vakken en gezamenlijke opbouw van kennis op school cruciaal zijn.Je leest hoe in een doorlopende lijn gewerkt kan worden aan tekstbegrip, van begrijpend luisteren in de groepen 1 en 2 naar (geleidelijk) begrijpend lezen in de groepen 3 t/m 8. Ook word je meegenomen in hoe je zaakvakken kunt koppelen aan het leesonderwijs en teksten in samenhang kunt aanbieden in de klas. Belangrijk is dat teksten van goede kwaliteit zijn, de inhoud ervan centraal staat en leerlingen schoolbreed van goede instructie worden voorzien.Dit handboek is geschreven voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: (toekomstige) leraren, taal- en leescoördinatoren, intern begeleiders en schoolleiders. Uitgaande van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectiefleesonderwijs, geeft dit boek antwoord op de vraag hoe je als team het verschil kunt maken voor leerlingen: wat doet ertoe als het gaat om onderwijs in tekstbegrip?


Book
Taal nog interactiever
Authors: ---
ISBN: 9789074233880 Year: 2009 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe komt het toch dat tijdens het kringgesprek leerlingen vaker zwijgen dan spreken en luisteren? Kunnen ze op een gestructureerde manier met elkaar in gesprek gaan waarbij u overzicht houdt en er ook nog op een prettige manier geleerd wordt? Hoe organiseert u dat? In het boek Taal Nóg Interactiever vindt u antwoorden in de vorm van een uitgewerkt onderbouw-thema. Er zijn allerlei activiteiten beschreven waardoor leerlingen volop in interactie met elkaar leren. Voor de midden - en bovenbouw bieden de werkvormen bij de taalmethodelessen mogelijkheden om met de leerlingen de doelen voor de mondelinge taal op een leuke en gevarieerde manier te bereiken. Taal Nóg Interactiever draagt bij aan een goede mondelinge taalvaardigheid, een voorwaarde voor een succesvolle leesontwikkeling. Door veel interactie wordt de woordenschat vergroot, waardoor leerlingen makkelijker tot begrijpend luisteren en lezen komen. De werkwijze is door Bazalt ontwikkeld op basis van de elementen uit Interactief Taalonderwijs, Structureel Coöperatief Leren en Meervoudige Intelligentie. De activiteiten in dit boek zorgen ervoor dat leerlingen zich meer aangesproken voelen en betrokken aan de les meedoen.


Book
Grip op leesbegrip : toetsen en evalueren van begrijpend luisteren en begrijpend lezen
Authors: ---
ISBN: 9789065086532 Year: 2013 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek helpt leerkrachten van groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs meer zicht en grip te krijgen op de ontwikkeling van het leesbegrip bij kinderen. De auteurs houden een overtuigend pleidooi om – naast het afnemen van methodeonafhankelijke en methodegebonden toetsen – aandacht te besteden aan formatief waarderen en evalueren. Dat wil zeggen dat leerkrachten tijdens de les voortdurend checken of leerlingen goed begrijpen wat ze lezen of beluisteren én dat leerkrachten hun instructie daar direct op afstemmen.


Multi
Réussir le DELF : niveau B2
Authors: ---
ISBN: 9782278064502 Year: 2011 Publisher: Paris Didier

Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by